Sylabus

První rok

V prvním roce výcviku je kladen důraz na sebezkušenost a sebereflektování. V četných skupinových lekcích ATM budete rozvíjet svou vlastní schopnost vnímat rozdíly, vnímat všemi smysly, pozorovat změny. Postupně si osvojíte principy Feldenkraisovy metody, a to především na základě vlastního prožitku při lekci a z vlastních poznatků a zkušeností získaných během lekcí. Mnohé lekce obsahují neobvyklé prvky, které se učí a reflektují postupně. Neučí se teoreticky, jsou vlastním nervovým systémem přebírány skrze prožitek a postupně se zdokonalují. Tímto způsobem si vybudujete solidní pohybové a funkční znalosti. V diskuzích s trenéry a ostatními studenty budete rozebírat různé strategie výuky lekcí ATM.

Prostřednictvím vědomé interakce se sebou samým se začnete seznamovat i s funkční integrací. Prozkoumáte základní prvky partnerské práce a naučíte se být pozorní k druhé osobě a odpoutat se od cílů a postupně vycítit, co je pro druhou osobu nezbytné. To vše se děje v úzkém kontaktu se spolužáky i s trenéry a asistenty, kteří vám budou k dispozici, aby vám poskytli rady a podporu. Bude prezentována příslušná teorie, základní myšlenky Moshe Feldenkraise, přednášky o anatomii, biomechanice, neurofyziologii, psychologii a teorii učení.

Druhý rok

V druhém roce výcviku bude nadále v popředí výuka skupinových lekcí ATM. Podrobněji se zaměříte na základní strukturu lekce ATM. V malých skupinkách si sami vypracujete skupinové lekce a postupně se naučíte je učit sami. Na konci druhého ročníku proběhne praktikum, při kterém sami povedete lekci ATM v malých skupinách pod dohledem trenérů a následně dostanete podrobnou zpětnou vazbu k odučené lekci od trenérů i spolužáků. Naším cílem je vždy dávat zpětnou vazbu tak, aby účastníci dostali konkrétní podněty ke zlepšení, které mohou přímo realizovat a stát se tak sebevědomými učiteli Feldenkraisovy metody. Po úspěšném absolvování praktika obdržíte dočasné oprávnění, které vám dovolí vést lekce ATM pro veřejnost

Dále budete zdokonalovat přístup a sebeorganizaci při individuální práci v lekcích FI. Pracuje se na dalším prohlubování porozumění funkci a funkčnímu myšlení, zlepšování kvality doteku, vysvětlí se základní principy biomechaniky a pracuje se na zvyšování kompetence účastníků v individuální výuce.

Třetí rok

V druhé polovině výcviku se těžiště výuky přesune na individuální práci s klientem –⁠ funkční integraci (FI). Zdokonalíte své myšlení v oblasti funkční integrace, stejně jako svou citlivost a schopnost vést dialog s klientem. Trenéři budou ukazovat lekce FI zkoumající různé funkce v různých polohách. Studenti následně prvky z předvedených lekcí procvičují mezi sebou, rozvíjejí své dovednosti, hledají strategie řešení a odpovědi na své otázky, experimentují se sebeorganizací. Důraz je kladen na vztah mezi lekcemi ATM a FI. Teoreticky se dále budou prohlubovat témata z prvního a druhého roku, budou sledována a rozebírána videa s lekcemi FI Moshe Feldenkraise.

Samozřejmě se také každý den vyučuje alespoň jedna lekce ATM.

Čtvrtý rok

Ve čtvrtém a posledním roce výcviku mají studenti již bohaté zkušenosti s individuálními i skupinovými metodami. Jednotlivé lekce budou podrobněji rozebírány a strategie analyzovány s cílem najít vlastní řešení, stát se vlastním učitelem.

Je kladen důraz na propojení lekcí s požadavky klientů, rozlišení mezi přáními a potřebami učení a na důležitost přenosu učení. Naučíte se také, jak nabídnout informace o procesu, který klient podstupuje, jak pomoci klientovi zpracovat zkušenost, jak se orientovat v mezilidské dynamice a jak rozpoznat, kdy klienta odkázat na jiného odborníka.

Ke konci výcviku proběhnou dvě supervize FI, kdy studenti pracují formou funkční integrace s neznámými klienty pod supervizí trenérů a za přítomnosti svých spolužáků. Následně o svém postupu referují a dostávají zpětnou vazbu.

Probíhají přednášky a diskuze na témata, jako je profesionální vystupování, řízení praxe, mezinárodní organizace praktiků, odborné vzdělávací zdroje, etické chování.